18.12.2015

W piernikowej krainie

Od kilku dni z uporem maniaka testuję różne przepisy na świąteczne ciasteczka i pierniki. W domu pachnie korzennymi przyprawami a w kuchni mieszkają chyba jakieś elfy bo im więcej piekę tym mniej ciastek zostaje do zjedzenia.
Postanowiłam, że w tym  świątecznym czasie przyprawa do piernika będzie nam uszami wychodzić. Jest to jedyny okres w roku kiedy ten smak i zapach wyjątkowo działa na nasze zmysły. Każdy miesiąc ma swojego smakowego przedstawiciela i w Grudniu właśnie takim kuchennym celebrytą jest piernik.

W sumie pieczenie ciastek idzie mi dosyć sprawnie a co lepsze mam pewność, że smakołyki są bez sztucznych dodatków. Jak widać nawet matka niemowlaka może czasem coś ekstra upichcić. Wszystko jest kwestią organizacji. 

No ale nie o mojej organizacji dziś chcę pisać, tylko o ciasteczkach.
Kilka przepisów, które spokojnie możecie wykorzystać w przedświątecznej zadymie. Nic tylko piec i jeść !







PIERNIKI NR 1.
Nie pamiętam skąd mam ten przepis ale znajduje się w moim kuchenny zeszycie i należy do tych "sprawdzonych" . Poradzi sobie z nim każdy, nawet początkujący domowy cukiernik. Polecam!

2 szkl mąki
1 łyżeczka sody
1/2 opakowania przyprawy do piernika
1/2 szklanki cukru
2 łyżki płynnego miodu (miałam w formie stałej więc go rozpuściłam w garnku)
1 jajo
1 łyżka masła
ok 50 ml ciepłego mleka

Mąkę wsypać na stolnicę, wlać miód i siekać, siekać, siekać. Później dołączyć wszystkie sypkie składniki i masło. Dalej siekać. Podczas dolewania mleka ciasto należy wyrabiać już rękoma. Możliwe że nie zużyjecie całej porcji, bo ciasto nie powinno się kleić do rąk. Ja wlałam całe mleko od razu i to był błąd bo musiałam później dosypywać mąki. Wyrabiamy ciasto kilka minut a później rozwałkowujemy, wykrawamy ulubione kształty i pieczemy w 180stC przez ok 10-13 min. Lepiej stać obok piekarnika i mieć ciacha na oku , bo każda minuta jest na wagę złota.



PIERNIKOWE CIACHO
Ta wersja pierników bardzo przypasowała mojemu chłopu. Powiedział, że są "najlepsze".

 2 szkl mąki
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka przyprawy do piernika
2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka imbiru w proszku
150g masła
3/4 szkl cukru
1 jajo
1/2 szklanki płynnego miodu lub melasy
szczypta soli

Masło ucieramy w makutrze z cukrem na puszysty krem. Dodajemy miód i jajo i dalej ucieramy. Później partiami dodajemy sypkie składniki. W tej chwili ucieranie już jest ciężką pracą więc ja masę przełożyłam do miksera i kręciłam hakiem. Po kilku minutach ciasto jest już gotowe , więc wkładamy je do lodówki na min godzinę.

Piekarnik nagrzewamy do 180stC.

Z ciasta formujemy małe kuleczki ok 2cm i układamy na blasze w dosyć dużych odstępach.
Pieczemy 12minut. Początkowe będą się nam wydawać zbyt miękkie ale spokojnie, po kilku chwilach stwardnieją a w środku będą pysznie wilgotne.  (przepis mrs.polki lekko zmodyfikowałam)







KORZENNE CIASTECZKA
Nawet nie wiem kiedy je zjedliśmy...




2 szklanki mąki
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka przyprawy korzennej
3/4 szkl cukru pudru
1 jajo
3/4 kostki masła
1 łyżka płynnego miodu

Suche składniki wsypujemy do miski, mieszamy. Dodajemy masło, jajo i miód o wszystko szybko siekamy nożem lub rozcieramy w rękach. Ciasto szybko zagniatamy, formujemy kulę i wkładamy do lodówki na godzinę.

Rozwałkowujemy dość cienko i wykrawamy kształty.Pieczemy w 180stC ok 7-8 minut. stojąc bacznie na straży :)

CIASTECZKA MAŚLANE
Te ciastka są proste jak barszcz a przepis pojawił się już u mnie na Facebooku więc nie będę go powielać. Zachęcam do zajrzenia a przy okazji polubienia mojej strony i pozostania ze mną na co dzień.



Tymczasem oddalam się w kuchenne pielesze testować kolejne przepisy :)
Udane przepisy pojawią się  tutaj



miłego piątku ! ho, ho, ho !
xmas is coming :)












2 komentarze:

  1. Wszystkie ciekawe i łatwe. Chyba jednak zrobię kolejne pierniczki. Na maślane jeszcze będzie czas...

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkie ciekawe i łatwe. Chyba jednak zrobię kolejne pierniczki. Na maślane jeszcze będzie czas...

    OdpowiedzUsuń