29.03.2018

Papryka ostra - nie tylko dla koneserów wyrazistych smaków.



Z czym kojarzy Ci się papryka ostra?

Wg mnie jest zdecydowanie symbolem kuchni meksykańskiej.

Pochodzi z tropikalnych rejonów Ameryki a do Europy przypłynęła wraz z Krzysztofem Kolumbem żeby zawładnąć Hiszpanią. Jednak jej europejską stolicą są Węgry, a do nich trafiła wraz z najazdami Tatarów ze wschodu.

Przyprawa niezwykle pikantna, zmieniająca smak wielu potraw a do tego bardzo dekoracyjna roślina.

W przeszłości wydawało mi się, że ostra papryka jest pewnego rodzaju kulinarnym luksusem, aż sama zaczęłam ją hodować na okiennym parapecie i okazało się, że taki luksus to ja sobie sama mogę zaserwować.

Nasiona trzeba wysiać dość wcześnie już pod koniec lutego. Trzeba przy tym pamiętać o utrzymywaniu dość wysokiej temperatury potrzebnej do wykiełkowania nasion ok 21-25stC.

Ja moje tacki z siewkami trzymam dodatkowo w małej szklarence z Ikea żeby jeszcze wzmocnić im ciepły i tropikalny mikroklimat.

Po ok 2-3 tygodniach rośliny trzeba delikatnie przepikować do większych doniczek.

W tym roku do przesadzania stosuję mieszankę ziemi do sadzonek i kompostu oraz odrobinę wermikulitu dla rozluźnienia podłoża.

Rośliny będą się wygrzewać przy południowym oknie i trafią do gruntu w fazie ok 5-6 pary liści (oczywiście po uprzednim zahartowaniu) a więc gdzieś w drugiej połowie maja.

To co nastąpi później jest trochę uzależnione od warunków pogodowych. W ogrodzie nie posiadam szklarni więc jeśli będzie zimne i mokre lato to plony będą słabe. Tak się o dziwo jeszcze nie stało i co roku w sierpniu mój mąż nie jest w stanie przerobić owoców na pastę. A pikantna jest tak, że oczy na wierzch wychodzą  :)

Nie wiem czy wiesz, ale ostrość papryczek jest uzależniona od ilości słońca i wody. Im bardziej słonecznie i sucho tym pikanteria rośnie.

Jest bardzo dużo odmian ale ja kręcę się wokół tych o średniej ostrości. Mam Cayenne ale to chyba najostrzejsza w mojej hodowli. Poza tym mam Hungarian Yellow Wax, półostrą Rokitę, mieszankę ostrych karłowych a najwięcej wysiałam w tym roku odmiany Cyklon. Na Habanero brakuje mi odwagi.

Powyższe odmiany są już przeze mnie sprawdzone i co roku sięgam po te same.
A Ty w jakich paprykach się specjalizujesz? Może masz jakieś inne faworytki?









1 komentarz:

  1. Bardzo łatwo przesadzić z ilością papryki ostrej. Jak posadzisz 4 krzewy i wyrośnie cztery wiaderka owoców, to co z tym zrobić? Łatwo jest ususzyć, ale z tego wyjdzie wiaderko papryki suszonej. Dla mnie to zapas na 5 lat. Trochę papryki ostrej zrobiłem w occie w takiej samej zalewie jak do papryki słodkiej. Nie mniej w tym roku nie sadzę ostrej papryki bo mam duży zapas.

    OdpowiedzUsuń